Inget socker innnan jul! + fruktiga chokladbollar

…Eller första december, men det är ju början på julen. Och det är bara ett försök. Jag kan inte lova att jag kommer lyckas, för ibland bli frestelserna för stora. När jag var ute i helgen slank det te x ner en alkoholfri öl som det var socker i, för jag hade fått för mig att inte dricka alkohol heller och det blir så himla trist att bara dricka vatten på lokal.Dan efter drack jag en öl och ett glas vin och märkte varken nån skillnad från eller till.

Men sockersuget har faktiskt minskat ordentligt under de här tio dagarna jag har varit (nästan) helt utan vitt socker. Jag har ju ätit saker med honung i, vilket kanske är fusk egentligen. Men för mig, som gör det mest för att se om jag kan få ordning på en bråkig mage tror jag att honung är betydligt bättre. Det var kämpigt ett tag där, när novembertröttheten var som värst och det kändes som jag hade kunnat gå över lik för choklad. Då kom jag på det här fruktbollarna, som har choklad i sig, och havregryn, men inte så mycket annat av det som oftast hittas i chokladbollar:

Fruktiga chokladbollar

(Måtten är väldigt ungefärliga, det bästa är att prova sig fram gällande smak och sötma. Mina hade nog blivit tillräckligt söta bara av russinen)

1 dl gula russin

1- 1 1/2 dl havregryn

1/2 dl neutral olja, t ex kokosolja eller rapsolja

1 msk kakao

lite solrosfrön

(1 msk agavesirap eller honung)

1/2 dl hackade hasselnötter

Mixa hasselnötterna i matberedare tills det är ganska finkrossat. Lägg på en tallrik vid sidan av. Mixa alla andra ingredienser tills det håller ihop med ändå är klibbigt.  Rulla ut smeten till bollar och rulla dem i hasselnötterna. Bra att ha med som snacks vid lågt blodsocker eller som nått litet sött efter maten.

Jag har hittat Matbloggen, en bra sida som samlar flera olika matbloggar. Jättebra för sånna (som mig) som vill att deras matblogg ska läsas av fler. Hoppas att de vill ha med mig!

 

Leave a Reply

