Fruktsallad för att frammana vinterkänslan

Vintrigt är novembers månadens sötsak på Söta saker, och där vill jag vara med så klart. Jag satte mig och gnuggade inpirationsknölarna, det är inte lätt att få fram någon vinterkänsla här nere i Malmö just nu, med ett par plusgrader och vårblommor som slår ut i hopp om att vi hoppat över en årstid. Men en väldigt vintrig sak som jag kom på är fruktsallad. Det är färgglatt och fint, och man får i sig en massa nyttiga c-vitaminer och mineraler och så är det ju så gott också. Nu när jag försöker undvika socker är det perfekt att blanda ihop en fruktsallad när sötsuget sätter i. Jag toppade min med valnötter, en klick vispad grädde och lite nystött kardemumma den här gången. Den som vill vara lite extra nyttig kan ta en klick matlagningsyoghurt och kanske lite honung, det är också väldigt gott.

Den som är observant kanske ser att det i receptet står att det ska vara kiwi i fruktsalladen, men på bilden så syns det ingen kiwi. Däremot sticker det upp flamingorosa bitar av blodgrapefrukt. Det kändes som en bra idé när jag skivade i den, eftersom det blev en snygg färgkontrast. Men grapen gjorde att hela salladen blev besk, på ett sätt som i alla fall jag inte tyckte var så angenämt. Sen kom jag på att jag missat att ha i kiwi, så jag la till det i receptet i efterhand. Det går såklart att göra en sallad med hur många eller vilka frukter som helst. Kanske en med mango och en massa andra exotiska frukter, eller varför inte bara apelsin och brjönbär. En enkel men svårslagbar kombination.

Här är i alla fall ett exempel på hur det går att göra:
Vintrig fruktsallad (ca 4 portioner)

1 apelsin

2 bananer

1 päron

1 äpple

1/2 annanas

3 kiwifrukter

1 mellanstor klase vindruvor

granatäpplekärnor

en handfull valnötter

Tillbehör:

Lite vispad grädde, en klick matlagningsyoghurt

valnötter, rostade hasselnötter, solroskärnor, tranbär, russin, kardemumma eller annat efter smak

I övermorgon är det december och då får jag officiellt börja vräka på med julgodis, kakor och annat som har julens goda kryddor i sig. Fast jag har redan fuskat lite och gjort lussebullar…

 

1 Comment

  1. Pingback: Vintrigt | Söta saker

Leave a Reply

