Glad Lucia!

Hu, har jag verkligen inte gjort något inlägg sedan första december? Jag som lovade en massa julgott, och vi är redan halvvägs igenom månaden. Varför går alltid november så långsamt och december så fort? Ja ja, jag får skylla på att det är en massa annat pysslande som har tagit upp min tid.

Här kommer lite luciasmaskigheter i alla fall. Den här färgglada saffranskakan gjorde jag till en julfest på mitt kontor i fredags. Det var lite av ett expriment att kombinera en saffranskaka i långpanna med färskostkräm med lingonsmak. Resultatet blev både gott och snyggt om jag får säga det själv!

Själva kakan är en variant på det ett recept jag hittade hos Heavenly cupcake men jag blandade även lite kokos i smeten och istället för kanelfras gjorde jag alltså en lingontopping.

Saffranskaka med lingonkräm

100g smör
2 1/4dl socker
2 ägg
4 1/2dl vetemjöl
3tsk bakpulver
1pkt saffran
1/2 dl riven kokos
3dl gräddfil
Lingonkräm
1 1/2 dl osockrade lingon, frusna eller färska
2 msk farinsocker strö
1 1/2 paket naturell färskost
5-6 msk florsocker

Sätt ugnen på 175 grader.Vispa smör och socker pösigt, helst med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispningen. Vänd ner mjöl och bakpulver. Rör ut saffranet i gräddfilen, och blanda ner det i smteten. Smöra en stor ungsform eller en långpanna (för mig blev det lite för lite smet för att täcka hela långpannan och kakan blev ganska tunn. Vill du ha mycket kaka, gör dubbelsats eller grädda den i en mindre ungsform för en mindre högra kaka). Strö ev riven kokos eller ströbröd över formen. Häll i smeten och grädda i ca 20-30 minuter (beror på hur tjock den är).

Medan kakan gräddas kan du göra i ordning lingonkräm. Sjud lingon och farinsocker på låg värme i ett par minuter. Låt svalna och rör sedan ner färskosten. Späd med så mycket florsocker som du tycker är lagom, ju mer desdå fastare och sötare kräm. Bred krämen över kakan när den har svalnat. Strö eventuellt över lite lingon.Skär i jämnstora rutor.

Vad de andra kakorna som kikar fram i hörnet är för något vår ni veta i nästa inlägg om ni har tur!

Leave a Reply

