Gott nytt med restgratäng och himmelsk ischoklad

Gott nytt år alla som har hittat hit!

Jag är kass på att hålla nyårslöften, och har därför inte lurat mig själv till att göra några i år. Men vissa ambitioner och förhoppningar har jag ändå för det nya året, och en av dem är att lägga upp grejer här lite oftare. Men kom ihåg, det är inget löfte!

Jag tänkte börja med en ganska lättlagad middag som kan passa såhär dagarna efter de stora helgerna. Den går snabbt att fixa ihop och passar att göra på grönsaker som kanske inte gick åt i jul -och nyårslagandet, eller som i mitt fall, grönsaker som finns kvar i kylen sen innan jag åkte iväg på julledighet och som behöver ätas upp.

Utgångspunkten är en fritata i ugn, men det blev som en sorts korsning mellan tortilla och gratäng. Den som vill ha en helt vegansk version kan utesluta äggen och fetaosten och bara hälla över en blandning av soja -eller havregrädde och havremjölk. Jag väljer nästan alltid havregrädde när jag ska göra gratänger och andra såsiga saker. Det blir mindre fett och minst lika bra.

Gratäng/fritata med rotfrukter och fetaost

restgratäng och himmelsk ischoklad

6-7 potatisar

2-3 morötter

2 palsternackor

1/2 squash

3 ägg

2 dl havre, soja eller komjölk

1 dl havregrädde

1 paket fetaost

2 vitlöksklyftor

timjan

basilika

salt och peppar

riven ost

Skala potatisen, palsternackorna och morötterna om det behövs. Skiva dem tunt, för hand, med skivsidan på ett rivhjärn eller i matberedaren. Skiva även squashen. Fördela grönsakerna i en ganska stor ugnsfast form. Pressa i en vitlöksklyfta och rör om. Vispa ihop äggen, mjölken, grädden, fetaosten och kryddorna. Häll över grönsakerna och rör så att vätskan fördelas jämt, den ska helst täcka alla grönsaker. Strö över riven ost.

Grädda i 175-200 grader i ca 30 minuter. Känn med jämna mellanrum ifall grönsakerna har blivit genommjuka. Jag fick sänka värmen mot slutet för jag var rädd för att osten skulle brännas.

Servera med en fin grönsallad eller en lins -och tomatsallad.

Så till den där himmelska ischokladen. Många känner sig säkert lite mätta på hemmagjord godis och sötsaker överhuvudtaget den här tiden på året, så även jag. Men jag kunde inte låta bli att testa den här kombinationen, och det finns inte en chans att jag tröttnar på det här. Om ni bara ska göra eget godis en gång det här året, satsa på den här ischokladen. Det är inte särskilt onyttigt heller. Till skillnad från klassisk ischoklad som är baserad på kokosfett görs den här med kokosolja som snabbt omvandlas till energi i kroppen, och har flera andra goda hälsoeffekter. Jag använde mig av en ekologisk sort som jag hittade på Ica. Den kostade lite drygt hundra kronor för nästan ett halvkilo, men smaken är verkligen himmelskt len och väl värt pengarna.

Jag hittade även lite vit choklad som var över från julbaket i kylen, som jag smälte ner med en klick kokosolja och droppade i halvfyllda formar med mörk choklad för att ge en melerad effekt.

Idéen med hallon i ischokladen fick jag från Tea på söta saker och hennes hallonpraliner. Så vitt jag förstår använder hon vanligt kokosfett i sina praliner dock.

Kombinationen en lätt tocuh av kokos, den kalla isiga chokladen som smälter så lätt i munnen och så mitt i det ett mjukt sötsyrligt hallon är så underbar att jag bara vill uppleva den igen och igen!

Ischoklad med hallon

ca 100 gram mörk choklad

3 msk kokosolja

färska eller frysta hallon, ett till varje form

(några bitar vit choklad + 1/2 – 1 msk kokosolja)

Smält kokosolja på lågvärme i en kastrull. ta av kastrullen från värmen och blanda i riven eller finhackad choklad. Rör runt så att det är en jämn smet. Häll den varma chokladblandningen i ischoklad -eller knäckformar (eller varför inte minimuffinsformar om du vill ha större godbitar) Gör i ordning och häll i vitchokladsmeten om du vill ha det. Ploppa i ett eller ett par frusna hallon i formarna. Ställ i kylen för att stelna.

Leave a Reply

