Utrensningscanneloni och nystartsglass

Jaha, då var jag igång med mitt nya hälsosamma liv (igen) då! Jag har precis bakat ett par powerbars (finns det inget snärtigt svenskt ord för det? Energipinne låter inte riktigt rätt). De verkar bli riktigt goda, men ni får veta mer om dem i senare inlägg, för nu ska de svalna och jag fotar dem hellre när det är ljust imorn.

Men innan jag kunde börja leva helt nytt var jag tvungen att göra mig av med det gamla. Slänga helt duglig mat går ju inte, så då fick vi lov att äta lite  mindre nyttigt nån dag till. I helgen gjorde jag en lassange/canneloni med ost som blivit över i kylen, en massa spenat, aubergine och tomatsås. Att jag kallar dem canneloni beror mest på att jag la lassangeplattorna i blöt en stund och sedan rullade in en klick spenatstuvning i dem. Och så hällde jag tomatsås och rev ost över. Det var mest för att få en variation till vanlig lassange som jag gör ganska ofta. Gott blev det ialla fall. Ingredisenserna och måtten är bara nån sorts riktlinjer, det går att ha i det mesta som man gillar. Spenatblandningen skulle kanske ha blivit ännu godare om jag hade haft i ricottaost eller keso, men det fanns helt enkelt inte hemma.

 

Canneloni/lassange med spenat, valnötter, aubergin och cheddar

ca 8 lassangeplattor

Spenatstuvningen

1/2 paket frusen, hackad spenat (eller färsk om du vill)

1 näve valnötter

Några matskedar riven parmesanost

lite riven cheddarost

1/2 tsk riven muskotnöt

salt och peppar

Tomatsåsen

1 paket krossade tomater

1/2 aubergine

1/2 lök

2 vitlöksklyftor

ca 1 näve (eller 1/2 burk) svarta bönor

timjan eller andra örtkryddor

paprikakrydda

salt och peppar

ca 1 dl riven ost för gratinering

Gör så här:

Lägg lassangeplattorna i en vattenfylld form (blöt varje platta så att de inte klibbar ihop).

Stek hackad lök och pressad vitlök i olja tills det har blivit mjukt. Hacka auberginen i bitar och stek tills de är mjuka. Häll i de krossade tomaterna och bönorna. Smaka av med kryddor och låt puttra ett tag.

Under tiden kan du göra spenatblandningen: Sjud spenaten i lite vatten. Häll bort vattnet och rör i ostarna, ev keso eller ricotta, valnötter och muskot. Blanda ordentligt. Smaka av med salt och peppar.

Fiska upp lassangeplattorna en i taget, lägg på en skärbräda och klicka på en stor sked spenatblandning på varje platta. Rulla ihop och stäng rullen så gott det går. Lägg tätt i en ugnssäker form. Häll över tomatsåsen, eventuell överbliven spenatblanding och riven cheddarost eller annan ost du gillar. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Känn efter då och då om plattorna är genommjuka.

Servera med en grönsallad, eller med en sallad på vitkål, apelsin och solroskärnor.

 

Till efterrätt blev det en yoghurtglass i den här nyttiga andan, men frusen banan, björnbär och fikon. Mycket lätt och smarrigt.

Yoghurtglass med björnbär och fikon på minuten

1 frusen banan

1 handfull björnbär

1-2 färska fikon (gröp ur skalet)

ca 1 dl naturell yoghurt eller vaniljyoghurt

Tina bananen någon minut, eller håll under varmt vatten. Släng ner allting i matberedaren och brumma runt tills det är lagom mixat. Lägg upp i på tallrik eller glas och dekorera ev. med apelsinskivor. Slurpa i dig innan det smälter and feel gooood!

Leave a Reply

