Quinoasallad med squash, mandlar och rostad paprikasås

Jag har upptäckt att quinoa kan vara var riktigt gott, alldeles i sig själv! Kanske fick jag till koktiden rätt, kanske var det såsen på röd rostad paprika och de knapriga mandlarna som gjorde jobbet.

Jag har utgått från ett recept på whole living, och sen ändrat det litegrann efter vad jag tycker om. Största skillnaden är såsen, som jag gjorde av rostad paprika istället för att använda den rå i salladen. Mandlarna ska ändå rostas, då var det inte svårt att slänga i paprika på andra sidan av formen.

En sak som ofta avskräcker mig med det som brukar kallas “hälsosamma” recept, gi osv är att maten verkar så torr.  Jag gillar inte torr mat. Den växer i munnen och ger mig nästan kväljningskänslor. Det är som att man tänker att när man tar bort mejeriprodukter så måste det bara bli de torra kvar. Så är det ju inte. Det går att göra en massa vegetabiliska såser baserade på grönsaker, lite olja och nötter.
Mycket av det jag lägger ut här på sidan framöver kommer antagligen komma från Whole living. Det är en enkel sida med en massa bra tips och recept på hälsomat. Men så klart kommer jag lägga till mina små ändringar, och framför allt såser.

Jag ber om ursäkt för bilden den här gången, den är inte rolig.  Men jag knäppte den i språnget, och hade inte alls tid med nån styling. Så blir det ibland. Därför började jag inlägget med en bild jag tog i somras på marknaden på Möllan, och som ju faktiskt råkade rymma tre av ingredienserna i den här salladen!

Quinoasallad med squash, mandlar och rostad paprikasås

(2 portioner)

2 dl quinoa

1 squash

1 dl kokta svarta bönor

några kvistar färsk timjan eller ca 1 tsk torkad

ca 1 dl mandlar

lite citron -eller limesaft

örtsalt och peppar

Paprikasås

1 röd paprika

1/2 rödlök eller ett par vårlökar

2 vitlöksklyftor

en nypa torkad chili eller en centimeter av hackad färsk chili

1 msk olivolja

en nypa havsalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Koka quinoan enligt anvisningar på paketet. När det är ca 10 minuter kvar av koktiden, lägg i skivad squash. När squashen är mjuk, rör i bönorna och timjan.

Skiva paprikorna och lägg dem i ena änden av en långpanna eller en ungssäker form. Strö över hackad lök, pressad vitlök, chilin, saltet och oljan. Grädda i ca 20 minuter, eller tills paprikorna är mjuka och lite brända i kanten. Ta ut plåten och sprid ut mandlarna i andra halvan av formen och rosta dem de fem sista minuterna av tiden.

Ta ut plåten och rör ner mandlarna i quinoasalladen. Häll paprikablandningen i en matberedare och mixa tills det är en slät sås. Smaka av salladen med citronsaft och örtsalt. Toppa med färsk persilja om du vill.

Leave a Reply

