Nyttig nötpaj

När jag var och handlade häromdan plockade jag på mig en av receptbroschyrerna som de brukar ha lite överallt, det brukar alltid gå att få nån matinspiration från dem. På sista sidan såg jag en Nötkolapaj som bara såg oemotståndlig ut. “Skit i mina hälsosamma ambitioner, den här måste jag nog göra ikväll”, tänkte jag. Det är farligt att gå och handla när man är hungrig. Men så tänkte jag ett steg till och kom på att jag faktiskt kunde göra en egen version som var lite mer nyttig. Nötter och frön i sig i sig är ju bra, och det behöver inte vara en massa socker och smör i degen. Så när jag kom hem började jag experimentera, och resultatet blev en av mina bättre “inget vittsocker och smör-kakor”.

Degen gjorde jag på kokosfett, agavesirap, havregryn och lite dinkelmjöl. Det går säkert att göra den med bara malda mandlar eller nötter, och kanske som en rawpaj med deg baserad på torkad frukt. Men jag tänkte att det redan var så mycket nötter i fyllningen så att det skulle vara gott att ha nått pajdegigt som kontrast. Jag fuskade och hällde lite sirap i nötblandningen, för att få den där kolaaktiga konsistensen (även om det blev mer knäckigt)

Det går så klart bra att variera nötvalet, och blanda i valnötter, pecannötter eller några andra favoriter.

Degen skulle blev nästan lite väl söt, agavesirap har fem gånger så stark sötningseffekt som vanligt socker, så det skulle säkert vara gott med bara 1 msk agave också.

Nyttig knäckig nötpaj

(2 små portionspajer eller en större pajform)

2-3 msk kokosolja

2 msk agavesirap (honung går också bra)

1/2 dl havregryn

ca 1 dl dinkelmjöl

Fyllning:

ca 1 näve hasselnötter

ca 1 näve mandlar

1/2 dl pumpafrön

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl kokosflingor

1 msk sirap

1 msk agavesirap

1 msk kokosolja

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.
Smält kokosoljan på låg värme. Rör i agavesirapen och ta av från värmen. Blanda i havregrynen och mjölet. Späd med mjöl tills degen känns ungefär som en vanlig mördeg (inte smulig med ändå fast). Tryck ut degen i formerna och ställ in i kylskåpet medan du gör iordning nötfyllningen.

Rosta nötterna i en torr stekpanna. Ha i solrosfröna och kokosflingorna mot slutet så att de inte blir brända. Ta av från värmen och rör i agaven, sirapen och kokosoljan, som får smälta av de varma nötterna.Klicka ut nötblandningen i pajskalen. Om du vill ha mer krispiga pajskal kan du förgrädda dem i 5-10 minuter.

Grädda pajerna i mitten av ugnen 10-15 minuter. Håll lite koll så att nötterna inte blir brända på toppen. Servera med vaniljsås eller lite matyoghurt med krossad kardemumma.

Leave a Reply

