Efter träningen-sallad

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja i för att berätta om den här rättens alla nyttigheter.

Här finns linser och fetaost som ger proteiner (med linserna får du fibrer och flera bra mineraler också på köpet) rödbetor med b -och c-vitamin och kalium som bland annat håller din muskelfunktion i trim, färsk spenat som ger  både järn och a -och c-vitamin, avokado och valnötter som är fulla av nyttiga fetter och så lite antidoxiantrika granatäppelkärnor på toppen. Det blev verkligen en träningsåterställare jag fick till ikväll!

Jag hade inte tänkt ha så många ingredienser i den här salladen. Originalreceptet, som jag hittade här, består bara av linser och gula betor, och så ingefära, mint och cilantro (typ persilja) Det är säkert också gott, men dels glömde jag bort att köpa örterna, dels hade en ny version redan ploppat upp i mitt huvud. Ska jag äta rödbetor (eller gulbetor) så är det nästan omöjligt att göra det utan fetaost, det gör den ju typ tusen gånger godare. Så det fick bli linser, rödbetor för det var det som fanns i affären, fetaost och lite andra grejer. Jag hade tänkt stoppa vid spenaten, men varje gång jag öppnade kylskåpet hittade jag fler goda saker att ha på salladen. En lagom mogen avokado, valnötter och en bit granatäpple som behövde ätas upp. Sist avslutade jag med att hälla på en honungsdressing i, för att få fram det där söta i rödbetorna, och ge en härlig kontrast till den salta fetaosten.

Om du är superhungrig när du kommer hem från träningen och inte vill vänta medan linserna och rödbetorna kokas mjuka kan du förkoka dem dagen innan eller innan du åker iväg. Värm dem lite i ugnen eller ät salladen kall.

Rödbet -och linssallad med fetaost, spenat, avokado m.m

(2 portioner)

4-5 rödbetor, gulbetor eller polkabetor

ca 2 dl gröna linser

1/2 paket fetaost

några nävar färsk spenat

1 avokado

1 näve valnötter

lite granatäpplekärnor att strö över

Dressing:

1 tsk honung

2 msk olivolja

2 msk vinäger (den du gillar mest)

en nypa färsk eller torkad timjan

lite örtsalt eller vanligt salt

Gör så här:
Koka upp linserna i orndentligt med vatten. Det tar ca 1 timme för dem att bli mjuka. Skala och klyfta rödbetorna och lägg i när det är ca 40 min kvar av koktiden. Koka tills linser och rödbetor känns mjuka men inte sönderkokta.

Häll av vattnet och låt linserna och rödbetorna svalna lite. Blanda med bladspenaten, fetaosten och avokadon, och toppa tallriken med valnötter och granatäppelkärnor. Blanda ihop alla ingredienser till dressingen och ringla över.

Matkonst på en gaffel

Jag har precis upptäckt att jag har en knapp när jag redigerar min sida som gör att jag kan se statistik över besökare på bloggen. Jag som gick och trodde att det knappt var nån som tittade, men det visade sig vara flera dussin! (eller ja nästan) Ni som är inne och hittar nått ni tycker verkar gott, eller kanske till och med lagar nått får gärna skicka en liten kommentar, då blir jag glad : )

3 Comments

  1. Hej igen! Nu såg jag ju vad du heter och kom på att vi hade kontakt för många år sen!! 🙂 Visst var det genom STA vi träffades? Minns du mig? Om du tittar på min mailadress får du fram mitt fullständiga namn 😉

    • Hej, Kul att du hittade in och att du blev sugen på salladen! Vanligt tärnat äpple är nog gott att ha i också, eller varför inte prova färska hallon eller blåbär nu när bärsäsongen snart är här! Valnötter kan alltid bytas ut mot hasselnötter, mandlar eller cashewnötter om han tål det?
      Jag känner igen ditt namn nu när jag ser hela, och har ett svagt minne av att vi hängde på Tempofestivalen. Det var ju så himla längesen : ) Vad gör du nuförtiden? Ha det fint!

Leave a Reply

