Fest med fraskant

I fredags var några vänner över på middag och vin. Jag bjöd på en svamppaté/limpa som blev sådär. God smak men lite för lös och mosig. Desserten däremot blev en sån lyckoträff att jag bara måste dela med mig av den här!

Jag gjorde någon sorts triffle, inspirerad av ett recept i Buffe (nr 11 2011). Där heter desserten Cranachan och är en skotsk variant av triffle. Skottarna uttalar det  Kranakan, med betoning på sista k:et, upplyser Buffé. Jag tycker att bara namnet får en att längta till nån gemytlig pub längst ut på en vindpinad klippa med får springandes runt fötterna.

I Storbritannien verkar triffle vara sett lite som en trist varadagsefterätt. Jag såg ett sånt där matlagningstävlingsprogram därifrån, där en av domarkockarna röstade bort en tjej för att hon hade bjudit på triffle. Det var visst inte tillräckligt gourmé över det. Men det är ju så gott, och ser vackert ut, med de olika lagren av bär eller frukt, grädde eller vaniljkräm och nötter, kaksmulor eller sockerkaka. Och så är det enkelt att göra, oavsett om man vill ha nått gott en måndagskväll eller imponera på sina gäster en finmiddag.

Jag gjorde även en lite nyttigare variant av min Cranachan, men naturell turkisk yoghurt istället för grädde. Det blev minst lika gott det, och skulle funka fint som en lite lyxigare frukost.

Bärcranachan med havre -och nötfras

(ca 6 portioner)

2 dl frusna eller färska bär, helst hallon och/eller björnbär

ett par kardemummakapslar, eller 1 krm malen kardemumma

2 msk honung

1 dl mandlar/hasselnötter

1 dl havregryn

2 msk kokosolja

1 msk agavesirap

2 dl vispgrädde (eller naturell turkisk/grekisk yoghurt)

Gör så här:

Hacka mandlarna eller nötterna för hand eller i en matberedare. Rosta dem lätt gyllenbruna i en torr stekpanna. Rör i kokosfettet och agavesirapen tills allt är blandat.

Värm bären, kardemumman och honungen  i en kastrull tills de börjar bli mosiga. Ställ åt sidan att svalna.

Vispa grädden.

Varva allting i ett par fina glas, eller i en stor glasbägare. Börja förslagsvis med havre -och nötfraset, sedan grädde, bär och så lite fras sist på toppen.

1 Comment

Leave a Reply

