Prickig vitaminsylt

Jag har tänkt på det ibland, att det vore coolt att göra sylt som det inte är så mycket socker i. Sen har jag släppt tanken, för det är ju liksom sockret som gör åtminstone hälften av sylten. Det tar fram bärsmaken och gör den söt och tjock i konsistensen. Men så kollade jag runt lite på internet, och det verkade inte så omöjligt ändå. Så jag försökte mig på en sockerfri sylt med björnbär och en massa andra vitamin- och antidoxiantspäckade små färgglada bär. De fanns smidigt nog i en bärblandning med gojibär, havtorn, blåbär, tranbär mm i frysdisken på affären. Jag använde flytande fruktpektin som skulle göra sylten naturligt tjock och sötade med några matskedar honung. Så det visade sig vara världens smidigaste sylt också. Det som tog mest tid var att fota det hela ur olika vinklar och med olika inställningar, utifrån det jag snappat upp på fotokursen jag börjat på.

Det här blev en ganska liten sats, knappt en halvstor glasburk. Det passar för mig som inte äter så mycket sylt, men om man är storförbrukare eller vill ge bort sylten i present så är det kanske bra att dubbla satsen.Såklart går det bra att göra sylten med andra bär också.

Det blir kanske inte en lika tjock och geleig sylt som det skulle bli med socker, men konsistensen fick ändå godkänt för att bre på macka.  Utan sockret, som är naturligt konserverande så håller den inte lika länge som vanlig sylt heller. Så mycket mer än en vecka i kylskåp är nog inte att rekommendera.

Sylten är perfekt för lata helgmorgnar, när man vill göra frukosten lite lyxigare, på nybakta scones, till härligt tjocka amerikanska pannkakor eller till en skål yoghurt och mussli. Därför blir den mitt bidrag till månadens sötsak på söta saker som är just frukost.

Sockerfri björnbärssylt med havtorn, gojibär, blåbär och vinbär

2,5 dl bäblandning (ett paket)

3-4 msk honung (smaka av tills det känns lagom sött)

1/8 dels flaska flytande pektin

Värm upp bären i en kastrull på medelhög värme. Rör i honungen och koka ca 30 minuter. Mosa eventuellt bären lite grann om du inte vill ha så mycket bitar i sylten. Ta av från värmen och rör i pektinet. Låt stå ca 5 minuter och rör om då och då. Häll upp på en ren glasburk och låt svalna.  Förvara väl förslutet i kylskåp

Ånej, Pink the punk har ockuperat sylten!

2 Comments

  1. Pingback: God morgon | Söta saker

  2. Pingback: Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » God morgon

Leave a Reply

