Limesuffléer som är lätta på alla sätt

Den här sufflén är supergod, och verkar dessutom vara idiotsäker. Jag har gjort den två gånger, en gång på impuls utan att veta så mycket om suffléer och att de visst ska vara knepiga, och en gång igår. Första gången kändes det som om den blev näst intill perfekt i rena förskräckelsen. Andra gången slarvade jag lite. Jag glömde bort att röra i ägguleblandningen när den sjöd så att det blev klumpar, men de kunde jag röra bort det mesta av sen. Jag blandade ägggulesmeten och äggvitorna lite dåligt också, så det sista i ena formen blev ganska lösrinnande, vilket kan ha bidragit till att den ena sufflén blev lösare och sjönk ihop snabbare när den kom ut ur ugnen. Men hur är det egentligen, ska en sufflé sjunka ihop när de kommer ut ur ugnen? När jag tog ut mina var de så fluffiga och höga, men allteftersom de svalnade pös de ihop. Att jag la iskalla frusna hallon på toppen skyndade antagligen på det också.

Om jag ska spekulera kring vad som gör en bra och luftig (söt) sufflé tror jag att det gäller att:

1. Smöra och sockra formarna ordentligt. Om det finns socker längst med hela kanten kan suffléen resa sig fint.

2. Vispa äggvitorna ordentligt pösigt, det ska gå att vända upp och ner på dem utan att de rinner ut som med maräng. Sen att blanda de två äggsmeterna försiktigt men ändå ordentligt.

Jag hade nästan kunnat äta bara smeten som den var. Den kändes ungefär som det skulle kunna kännas att hoppa runt bland vita fluffiga moln och slicka i sig en klick då och då. Med en sötsyrligt limesmak. Mmmmm.

Det är inte särskilt mycket socker i det här receptet, ingen grädde och knappt nått smör. Så det är en ganska nyttig dessert som smakar som om den var onyttig. Nästa gång ska jag nog prova att ta i ännu mindre socker, jag tycker att det var aningen för sötsliskigt. Men det är ju en smaksak. Jag hade heller ingen honung ringlad på mina, men det kan säkert vara gott att prova.

Jag kanske ska säga också att receptet är ett urklipp jag hittade från DN på 80-talet, när underbara Anna Bergenström var matskribent där. Hon har hämtat receptet från kocken Örjan Klein och kallar dem för Kleins limesuffléer. Så det får väl jag också göra.

Kleins limesuffléer

(4 personer)

1 1/2 lime

3/4 dl socker

3 äggulor

1 1/2 dl mjölk

1 1/2 msk vetemjöl

4 äggulor

1 msk margarin eller smör

(4 tsk apelsinblomshonung eller annan flytande honung)

(några hallon till garnering)

Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra fyra suffléformar och häll sedan i socker så att hela botten och kanten täcks. Det här momentet är viktigt! Vipsa ihop äggulor, mjölk, 1/2 dl socker och mjölet i en liten rostfri kastrull över svag värme. Vispa hela tiden tills det börjar sjuda. Lyft bort kastrullen från värmen men fortsätt vispa samtidigt som du häller i rivet skal och saft från limen.

Vispa äggvitorna till löst skum, tillsätt några matskedar socker och fortsätt vispa tills vitorna känns fasta och släta men inte så länge att de blir gryniga.

Vänd varsamt ner vitorna i den avsvalnade limesmeten och häll ner det i formarna. Grädda i ca 10 minuter, höj därefter ugnsvärmen till 200 och grädda i 5 minuter till. Total gräddningstid blir 15 minuter. Ta ut suffléerna och ringla eventuellt varm flytande honung över eller toppa med hallon. Servera genast.

Limesmakande molnfluff!

Leave a Reply

