Hej hopp min lilla kokostopp!

Det bidde ett till inlägg idag. För att jag är lite uttråkad och för att jag var så sugen på att testa nått recept från mina ärvda gamla receptböcker. Halvt sönderfallna, tummade anteckningsböcker där kvinnor i min släkt har skrivit ner recept genom tiderna. Tyvärr är många av dem skrivna med en handstil som jag inte kan tyda, men några recept går det att klura ut. Jag tänkte att jag skulle börja baka och laga lite mer från dem och dela med mig av resultatet här.

Först ut testade jag klassikern kokostoppar. Med ganska barnslig handstil har någon (min moster tror jag) skrivit ner tre olika recept på kokoskakor, kanske efter receptet på sidan intill som är skriven med vuxnare handstil. De kallas kokoskakor, kokosbröd och kokosbullar, men är inget annat än de kokostoppar som för mig framkallar minnen av barnkalas.

Det är inga nyttiga kakor det här, de är sliskigt söta och glimmar av smör. Men de är ju så goda, och man kan inte vara nyttig jämt.

Ingas Cocosbullar

2 ägg

150 gram socker

50 gram smält smör eller margarin

200 gram kokosflingor

Så här kort och enkelt har Inga beskrivit tillredningen av kokostopparna:

“Allt blandas samman och formas till små bullar. Grädda i 175 grader i 10 minuter.” Det behöver väl inte sägas mer?

Leave a Reply

