Tårtkalas

Jag är fortfarande kvar i nån sorts matkoma efter all tårta och all god mat jag har ätit i helgen, så det här blir mest tårtrecept och bilder.

Jag bakade en födelsedagstårta till min pappa i helgen som blev en riktig killer. Valnöt – och apelsinkaka med chokladkräm, hallon och sist men inte minst; märängsmörkräm (eller Italian meringue buttercream som det så fint kallas på engelska). Jag önskar att jag upptäckt detta påhitt tidigare, det är verkligen den godaste frostingen jag har ätit. Det är lite ormständigt att göra, men jag fick för första gången användning av min kitchen aid till annat än att knåda bröd.

den här sidan finns pedagogiska instruktioner och bilder för hur du ska göra. När den fluffiga marängkrämen blandade sig med smöret och vaniljsockret (och kokosoljan som jag drygade med) blev det bara underbart lent och mjukt. Smörsmaken blev inte lika dominerande som den kan vara i smörkrämer med bara smör och socker eller äggula. Det skulle säkert funka att ha mindre smör i det hela också. Smaksättningen går också att variera i det oändliga.

Min sambo som är allergisk mot choklad fick en egen liten tårta med bara hallon och kaffesmaksatt smörkräm. Inte så synd om honom alltså.

Apelsin -och valnötstårta

Receptet anpassat från Lottie+ Doof

Det här var en bra sockerkaksgrund att använda för tårtor, luftig och saftig, och ganska lätt att dela på mitten. I originalreceptet ska det vara rätt mycket olivolja. Det blir lätt lite beskt och för “matigt” i kakor tycker jag. Jag bytte ut hälften mot rapsolja, men tycker nog att det smakade lite väl mycket olivolja ändå. . Nästa gång byter jag nog ut allt mot neutral olja eller smör.Jag bytte också ut en del av valnötterna mot mjöl för att vara säker på att få en sammanhängande kaka som passade som tårtbotten.

2 dl valnötter

2 dl ljust dinkelmjöl

1 dl grahamsmjöl

1 tsk bakpulver

4 ägg

1-2 dl socker (beror på hur sött du vill ha det)

1 dl pressad apelsinjuice

Rivet skal från 1 apelsin (helst ekologisk och ordentligt tvättad)

(1/2 dl olivolja)

1-1 1/2 dl rapsolja eller motsvarande i smält smör eller margarin

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka eller mixa valnötterna ganska fint. Blanda med mjölet och bakpulvret.

I en annan skål, vispa ägg till ett ljusgult skum. Tillsätt sockret samtidigt som du fortsätter vispa. Blanda i apelsinjuice, apelsinskal och olja eller smör. Rör ner mjölblandningen och rör om försiktigt. Smörj en form, gärna en rund med avtagbar kant. Jag använde en lite ugnsform och bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i ca 30 minuter. Känn med en sticka då och då för att se när den är klar. Låt svalna.

Ser ni hjärtat?

Chokladkräm

Jag drogs till den här chokladkrämen för att den verkade lite mer “nyttig” än många andra, med en massa smör och socker i. Nästan bara ägg, mjölk och choklad. Det blev gott, men kändes nästan mer som en chokladmousse eller pudding. Det funkade ändå att ha på tårta. Vill du ha en lite mindre söt, där smaken av den mörka chokladen verkligen kommer fram, använd en choklad med hög kakaohalt och skippa sockret och ev vaniljsockret också.

Det blir en stor sats chokladkräm, men det som blir över kan du spara och ha istället för Nutella på pannkakor, våfflor eller som frosting.

3 äggulor

3 dl mjölk (ko, havre eller soja)

1 1/4 msk potatismjöl

(1 msk socker)

1 msk vaniljsocker

200 gram mörk choklad

75 g smör

Blanda äggulor, mjölk, potatismjöl och ev socker och vaniljsocker i en liten kastrull. Sjud på låg värme tills krämen börjar tjockna.

OBS! Vispa noga hela tiden, jag slarvade med det i början och det bildades snabbt några geggiga klumpar av potatismjölet.

Dra bort kastrullen från plattan och rör ner hackade eller riven choklad. Rör tills allt har smält. Blanda i smöret och låt det smälta. Förvara krämen i kylskåp tills du ska dekorera tårtan.

Marängsmörkräm

Den här fyllningen passar bra att använda i samma tårta som chokladkrämen, eftersom du då får användning av äggvitorna som blir över där. Ljuvlig, men det har jag ju redan tjatat om. Bara testa!

1/4 dl vatten

2 dl florsocker

3 äggvitor

100-200 gram smör (kokosolja går också bra)

Smaksättning, tex lite vaniljsocker, kaffepulver upplöst i hett vatten, limesaft osv.

Förbered äggvitorna i en bunke. Blanda florsocker och vatten i en liten kastrull. Koka upp på medelhög värme. När det har kokat i 5 minuter, börja vispa äggvitorna och vispa  på hög hastighet i två minuter.

Dra bort sockerblandningen från värmen. Häll sedan i det i äggvitorna långsamt, samtidigt som du fortsätter vispa. Vispa på hög hastighet i 10 minuter. Det hela ska nu vara vitt och fluffigt.

Släpp ner smöret skuret i små bitar samtidigt som du fortsätter vispa. Låt vispen gå tills det har blandat sig helt med äggvitorna. Det kan ta lite tid, men ha tålamod, plötsligt händer magin!

Sänk hastigheten och blanda i vaniljsocker eller annan smaksättning.

Ställ i kylen eller bred på tårtan direkt.

Sätt ihop tårtan så som du känner för.Jag hade hallon och lite chokladkräm emellan bottnarna och sedan ett lager smörkräm och ett lager chokladkräm på toppen, och dekorerade med hallon och granatäppelkärnor. Jag försökte göra ett melerat mönster i brunt och vitt, men det blev inte så himlans bra.

Leave a Reply

