Våffelpåffel

I helgen testade jag att göra de här finisarna till våfflor, utifrån ett recepet på som jag hittade på bloggen Roost.

Jag gillar idén med våfflor. De är fina och ser så goda ut, speciellt med sylt eller bär och grädde. Men när jag har ätit några stycken så blir jag ofta så himla mätt och mår lite illa av mjölken och det vita mjölet. Därför blev jag glad när jag hittade det här våffelreceptet, baserade på mandel och yoghurt. För att få lite mer sammanhängande våfflor och för att jag inte kunde mala mandeln till riktigt fint mjöl så bytte jag ut en del mot dinkelmjöl och grahamsmjöl. Jag lät även bli honungen i smeten, det blev tillräckligt sött av bananen tycker jag.

Det blev riktigt goda våfflor, som får ett litet extra sting av kanelen och muskoten. Mättande blir de nog också, men det känns som att det är på ett snällare sätt än med traditionella våfflor. I konsistensen påminner de om amerikanske pannkakor, men i våffelformat. Passar perfekt att äta med sylt eller bär och lönnsirap, en klick grädde eller matlagningsyoghurt. Jag åt mina med apelsinhonungen från Roost (blev väl sådär), granatäpplekärnor och resterna av chokladkrämen från tårtan i lördags.

Mandelvåfflor

ca 6 st

2 dl mandelmjöl eller finmalen mandel

2 dl ljust dinkelmjöl eller vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

3 ägg

1 dl naturell yoghurt

1 mogen banan

1/2 tsk salt

1/2 tsk bakpulver

ca 1 1/2 tsk kanel

ca 1 tsk riven muskot

ca 1 msk smör eller rapsolja att smörja våffeljärnet med.

Mal mandeln fint i matberedaren om du inte använder mandelmjöl. Blanda ihop med mjölet, bakpulver och salt. Rör i äggen, kryddor och yoghurt.

Värm upp våffeljärnet och pensla det med lite smör eller olja. Häll i ca 1 dl smet för varje våffla och grädda tills den röda lampan slocknar eller de känns klara.

I morgon drar jag till mitt andra hemland England på en liten minisemester, så det blir inte något bloggande på några dar. Jag ska dricka öl på mysiga pubar, strosa timmar i vintagebutiker, lyssna på charmig men svårbegriplig norra England- dialekt och samla på mig ett lager bakinspiration, pysseltidningar, udda chokladkakor och hälsomat. Ja just det, och se på fotboll.

Leave a Reply

