Minnesbilder från England

Nu är vi tillbaka från Englandstrippen. Fem dagar borta kändes lika länge som två veckor gör hemma. Det är väl att att det är så mycket nytt och så mycket att uppleva hela tiden. Bara att gå in på Tesco och välja vilka chokladbitar jag skulle köpa var ett stort äventyr för mig ; )

Jag har inte haft energi eller tid att baka något ännu, men jag har en massa inspiration och idéer med mig hem. I Manchester fanns det många mysiga fik, och jag har fått upp ögonen för brittiska bakverk ordentligt. Jag har tänkt att jag inte är så mycket för det där med puddingar och mäktiga fruktkakor, men de har så mycket annat att erbjuda också. Bäriga pajer och gräddiga små bakelser och fluffiga scones. Så det kommer nog bli mer kakor som passar för ett klassiskt afternoon tea på bloggen, helt enkelt underbara små saker som den här:

Hallonmaräng med grädde, färska hallon och hallonsylt på det mysiga Teacup on St Thomas street i Manchester. Timglasen med sand i olika färger visar hur länge de olika sorterna te ska dra.

Den här disken breder ut sig framför mig när jag kommer in på Teacup. Gissa om jag blev exalterad!

Manchester var en mysig stad med mycket att se och göra, speciellt för en pyssel -och fikaälskare som mig. The North quarter som är ett område med lite mer alternativ känsla var fullt av second handaffärer, charmiga små fik, pubar och skivaffärer. Här kommer lite bilder därifrån:

Afflecks Place var ett omgjort varuhus med fyra våningar fulla av vintage, fik, konst, kitch och små klädmärken som det här. Mycket fina klänningar!

En dag åkte vi ut till Chorlton, ett område i utkanten av Manchester. Där fanns den shysta kooperativa matbutiken Unicorn, som bara sålde vegetariska, veganska och ekologiska produkter.

Mera Chorlton. Den här gången från det mysiga kaféet Pi´s. Vi provade inte deras specialitet som var matpaj, men de hade god öl.

Ännu en mysig klädaffär, mycket återvunnet och allt gjort av lokala designers. Hade jag haft mer pengar hade jag köpt halva affären!

Bakgården på Nexus art café, ett konst-pyssel-kafé som jag gärna hade hängt bort några timmar på...

En fin grafitimålning och i bakgrunden den enorma pysselaffären Fred Aldous.

Till och med toaletten på Manchester Craft and Design Center var pysslig. I en massa små studios sålde konstnärer och konsthantverkare sina verk. Som en permanent marknad ungefär.

I Newcastle bodde vi på ett hostel i kustbyn South Shields. Det var strålande sol och ganska varmt den dagen och vi hade en härlig förmiddag på stranden.

Allt jag handlade under resan, förutom de chokladkakor och godis jag åt upp under tiden. Jag skulle inte spendera så mycket ju, men det blev en del smått och gott ändå. Den söta tygväskan som jag hittade i en av butikerna på Afflecks gick bara inte att motstå, och bak- och pysseltidningar ser jag som nödvändiga för inspiration. De fina teförpackningarna från Marks & Spencers var också oemotståndliga. Det går inte att låta bli att handla te när du är i england ju. Eller choklad.

Leave a Reply

