En svår uppgift och en svårslagen mockasmörkräm

Nästan alltid när jag behöver göra något nytt och svårt blir jag sugen på nått sött. Helst av allt något chokladigt. Lusten att äta nått gott hänger antagligen ihop med ett flyktbeteende, jag vill skjuta upp det jobbiga genom att baka något, helst något avancerat och tidskrävande. Det är inte lösgodis jag blir sugen på liksom. Idag hade jag tänkt ta tag i en eftersläpande uppgift på min webbdesignkurs. Vi ska använda programmet Flash, och göra animeringar och grejer som jag inte alls har koll på. “Mm, det skulle vara gott med lite chokladbollar för att ge mig energi”, tänkte jag så fort jag kört fast vid det första stadiet. Det föll på att jag inte hade någon kakao hemma.  Istället hittade jag bitar av en chokladsockerkaka i frysen, och kom på att jag kunde toppa den med en snabb smörkräm med kaffesmak.  Jag gillar inte att dricka kaffe, men i kakor och framför allt blandat med smör och florsocker blir det smått oemotståndligt.

Så nu har distraherat mig med att göra i ordning små improviserade chokladrutor och med att skriva det här blogg inlägget. Nu får jag ta tag i min uppgift, och bara äta en liten kaka när jag har klarat av ett steg. Jag har dem i kylen så att jag inte ska råka sluka alla på en gång.

Oj, nu är det visst snart dags att laga middag…

Restkakor med mockasmörkräm

1 bit chokladsockerkaka, vanlig sockerkaka eller någon annan kaka du har i frysen.

Mockasmörkräm:

Det här är en liten sats, det går så klart att dubbla allting hur mycket som helst.

ca 1/2 tsk snabbkaffepulver och 2 tsk varmt vatten,  eller 2 tsk kallt kaffe

20-25 gram rumsvarmt smör

ca 3 msk florsocker

Rör ihop allt tills det har blivit en jämn sammetslen kräm. Skär kakan i skivor eller bitar och bred på mockakrämen. Strö ev lite riven kokos över. Använd som belöning när du bäst behöver det!

Leave a Reply

